Hier vind je meer informatie over de inhoud van de docententraining van het Hoofddossier, uitleg over de dilemmagames die het Hoofddossier vormen en uitleg over de gesprekstechnieken die in de docententraining aan bod komen.

  • Het Hoofddossier bestaat uit twee interactieve dilemmagames voor leerlingen/studenten. Deze games zitten in het project VRIEND&VIJAND in de klas. Zie hier meer informatie over deze twee games:

    Druk: het scenario schetst een situatie waarin een leerling druk ervaart vanuit school en vrienden, wat een negatieve invloed heeft op haar mentaal welzijn.

    Open up: het scenario schetst een situatie waarin een leerling moeite heeft zijn ware gevoelens en gedachten te delen met vrienden en op school.

  • Voor docenten is er een training gericht op het bespreekbaar maken van het mentaal welzijn binnen de school/klas. In deze training wordt één dilemmagame gespeeld als gedeelde ervaring. Daarnaast worden er verschillende gesprekstechnieken behandeld en geoefend om docenten de juiste tools aan te reiken om met hun leerlingen het gesprek over mentaal welzijn aan te gaan.

  • De training voor leerlingen is iets anders ingestoken dan die voor docenten. De insteek is dat leerlingen zelf oefenen met praten over mentaal welzijn, en hoe ze daarin hun klasgenoten kunnen ondersteunen.

  • In de training wordt er gebruik gemaakt van een aantal gesprekstechnieken als handvatten voor docenten om in te zetten voor het bespreekbaar maken van mentaal welzijn.

PowerPoint voor docenten

Klik hier om de PowerPoint presentatie te downloaden

Download grootte: 2.011 KB

Powerpoint voor leerlingen

Klik hier om de PowerPoint presentatie te downloaden

Handleiding docententraining

Klik hier om de Trainershandleiding te downloaden

Download grootte: 30,3 KB

Handleiding training leerlingen

Klik hier om de handleiding te downloaden